Hata Feminism.

Nej okej, man ska inte hata. Eller man får om man vill! Men det är inte så jag känner i detta samanhang. 
 
Men jag tänker mig att feminism faktiskt inte är bra. Jag står inte bakom det för fem öre! Jag anser att feminismen inte har rätt teknik för att lösa problem som våldtäckter och orättvisa arbetmöjligheter och förmåner, eller vad det nu heter när "män" ska få mer lön och lättare att avancera inom olika brancher än "kvinnor". Så länge man kallar problemet med ett namn som tillhör problemet kommer man aldrig kunna iluminera det helt och hållet.
 
Det feministerna säger är att de vill ha det gämställt mella kvinnor och män. Det ska inte spela någon roll vilket kön du tillhör, du ska ha samma förmåner och samma förutsättningar i alla fall. Och så långt håller jag med! Det verkar ju rättvist, och rättvisa är viktigt! 
 
Det feministerna gör, är att det säger att KVINNOR ska slippa bli våldtagna och att KVINNOR ska få bättre löner för att det generellt ör KVINNOR som blir utsatta för det här. Visst, det kanske är mer kvinnor som blir utsatta för det här, men det betyder inte att man ska hjälpa kvinnor mer än män. Problemet ligger inte i att det är kvinnor som blir utsatta för det här. Problemet ligger endast i att det är människor som är utsatta. Man ska inte blanda in kön i den frågan. Det handlar om individer. punkt. 
 
Nu kan vissa påstå "ah men om vi lyckas få de kvinnliga våldtäckterna att blir lika med noll så har vi kommit en bra bit på väg. Då har vi nästan fått ner den totala siffran för våldtäckter med 100%, för det är faktiska mest kvinnor som blir drabbade.". Okej, säg så då. Men varför ska vi nöja oss med det? Varför inte bara ta tag i hela situationen från början, istället för att enbart fokusera på en del, oavsett hur stor denna delen är? Om jag får barn ska jag inte uppfostra mina söner "att inte våldta flickor". Jag ska uppfostra alla till att inte våldta någon. 
 
Tillägg:
Jag är dåligt insatt i Faminismen. Så om jag har lyckats med att generallisera dem på ett orättvist, missvisande och obegripligt sätt, kan ni gärna förklara det för mig. Om ni vill lägga ner eran tid på att utbilda mig. Tack!
 
-M

Kommentera här: